Mind & Psyche

Checklist: behaal je doelen sneller met deze Doelen Checklist!

Een doel stellen is niet gemakkelijk. Vaak weet je het grotere plaatje in je hoofd wel te bedenken, maar om concreet aan de slag te gaan met je doel? Daar is vaak meer voor nodig. Help jezelf een concreet doel op te stellen met behulp van onderstaande doelen checklist!

Allereerst is het belangrijk om een helder beeld te hebben van wat je wilt bereiken. Wat is je doel? Probeer je doel zo te formuleren dat er geen ontkenningen in staan en niet het werkwoord ‘willen’.

Voorbeeld van een ontkenning

“Vanaf morgen ga ik niet te laat mijn bed in”. Dit voorbeeld bevat een ontkenning. Beter zou je kunnen zeggen: “Vanaf morgen ga ik elke avond uiterlijk om 22.30u naar bed”. Dit maakt je doel concreter en positiever.

Voorbeeld van een doel met ‘willen’

“Ik wil voor het einde van het jaar 3 boeken gelezen hebben”. Dit doel is redelijk concreet beschreven want het is meetbaar (3 boeken) en tijdsgebonden (voor het einde van het jaar). Echter ontkracht het werkwoord ‘willen’ je doelstelling. Ik wil ook weleens wat, maar dat zegt nog niet dat ik het ook daadwerkelijk ga doen of ga krijgen. Het is veel krachtiger om te zeggen: ‘Aan het einde van het jaar heb ik 3 boeken gelezen”.

start

Doelen checklist:

Maak de dik gedrukte zinnen af:

Mijn doel is…

 

Dit doel is belangrijk voor mij omdat…

 

Om goed te bedenken waarom je graag aan dit doel wilt werken, helpt het om te visualiseren wat dit doel je gaat opleveren in de toekomst als je het behaald hebt.

 

Dit zal er in mijn leven anders uitzien als ik het doel heb bereikt…

 

Hoe graag wil je dit doel behalen?

 

Ik wil dit … graag.

 

Een doel behalen werkt het allerbeste als je er veel vertrouwen in hebt en je ook veel zin hebt om eraan te werken. Echter lukt het niet altijd gelijk om er vertrouwen in te hebben. Daarom is het belangrijk om naast onderstaande vraag ook te beschrijven wat je nodig hebt om het doel te halen. Soms helpt het ook om er mensen in je omgeving bij te betrekken. Deze mensen kunnen je begrijpen en steunen.

 

Ik heb er een … vertrouwen in dat ik dit doel ga halen.

 

Ik heb hier … en … bij nodig.

 

Daarnaast is het belangrijk om te beschrijven waarmee het doel nog meer te maken heeft.

 

Mijn doel heeft ook te maken met…

 

Het is verstandig om ook stil te staan bij factoren die het behalen van je doel in de weg kunnen staan. Zoals afleidingen. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, drukte, stress, oude patronen, omgevingsfactoren en dergelijke.

 

Beschrijf eventuele afleidingen:

 

Tot slot is het ook belangrijk om jezelf te motiveren en te stimuleren. Welke factoren helpen jou bij de eventuele afleidingen? Heb je baat bij beloningen?

 

Op welke manier ga je jezelf motiveren en stimuleren?

 

Door het volgen van de doelen checklist zorg je ervoor dat je een doel concreet, actief en positief opschrijft waardoor het succes vergroot wordt.

Wil jij gebruik maken van het format?  Klik hier voor een invulbaar format van de doelen checklist!

Wil je graag professionele hulp bij het stellen van doelen of ervaar je andere problemen? Neem contact met me op en dan kijken we samen wat ik voor jou kan betekenen.

Wil je meer lezen?

Doelen stellen, met resultaat

Gedrag: van ongewenst gedrag in vier stappen naar gewenst gedrag

Gezond voedingspatroon: hoe begin je? Plus tips om het vol te houden.

checklist

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *